Om mig

Om at være kvinde i slut30erne i dagens Danmark, med den lille krølle, at det tilsynelande ikke skal være let at producere et barn. Lidt tanker på vejen, inden vi giver helt op og anskaffer os en hundehvalp. Eller to.

mandag den 28. februar 2011

Opråb til alle kvinder: Gi' et æg!

Der findes par der er ufrivilligt barnløse fordi kvinden ikke kan danne æg selv, måske efter sygdom eller tidlig overgangsalder. Disse par er dybt afhængige af frivillige ægdonationer.

I forbindelse med IVF behandling bliver alle informeret om muligheden for at donere. Men efter der er indført brugerbetaling, er det endnu sværrere at få donerede æg. Har man lavet mange æg i IVF behandling, ja så gemmer man dem i fryseren, for det er billigere at bruge frosne æg, end friske æg.

Der er ikke meget information om det at donere æg, og personligt havde jeg aldrig overvejet at behovet skulle være der. Jeg har meldt mig som ægdonor. Godtnok er jeg for gammel, men som lægen sagde, så er der masser af kvinder der med kyshånd vil tage imod en hvilken som helst håndsrækning. Det kræver at jeg producerer mere end 8 æg, for at jeg kan donere.

Alle kvinder under 35 kan donere æg. Det foregår anonymt og du læse meget mere på Rigshospitalets folder om sagen (pdf) på deres side. Spred ordet!

Ingen kommentarer: